5 Mart 2021 Cuma

ALEX HALEY/MALCOLM X

 



Üç yıl önce başlayan okuma serüvenim 21 Şubat 2021 'de bitti. Meğer 21 Şubat Malcolm X'in öldürüldüğü tarihmiş. Tamamen denk düştü. Yarısını okuduktan sonra, bir ara vermiştim sonrasında öylece kalmıştı. Çok kolay okunan bir kitap olduğu için 2. kez okumaya niyetlendiğimde çabucak bitti.

Bazen ömrümüz bıçak kesiği gibi bölümlere ayrılır. Bir olay yaşarız, biriyle karşılaşırız, bir şehre gideriz yahut bir şehirden ayrılırız ve bizim için artık her şey değişir. Malcolm X' in hayatı da hapishaneye girmesiyle değişiyor. Orada kardeşleri aracılığıyla Elijah Muhammed' den ve dolayısıyla İslamiyet'ten haberdar oluyor. Müslüman olan Malcolm X' in hayatı artık tamamen başka bir yöne seyrediyor. Hapisten çıktıktan sonra Elijah Muhammed'in en önemli adamı olan Malcolm X siyahların müslüman olması için elinden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyor. Düşüncelerini 'beyaz adam şeytandır' ifadesi üzerine temellendiren Malcolm, beyazların kendilerine yani siyahlara zulmetmekten, aşağılamaktan başka bir şey yapmadıklarını hatırlatmakla görevli addediyor kendisini. Yıllar sonra Elijah Muhammed kendisi hakkında çıkan haberler neticesinde Malcolm'u karşısına alıyor onu cemaatlerinden uzaklaştırıyor. Malcolm bu süreçte gerçekleştirdiği Umre ziyareti ve akabinde müslüman ülkeleri ziyareti düşüncelerinde bambaşka çığırlar açıyor. İnanılmaz güzel bir çeviriyle okuduğumuz bu biyografik eseri mutlaka okumanızı tavsiye ederim. 

2 yorum:

N.Narda dedi ki...

Eski bir blogdaş mı görüyorum yoksa:)
Selamlar.

Hatice dedi ki...

N.Narda, yorumu yeni gördüm ve çok mutlu oldum. Ara sıra uğruyorum buralara iyi geliyor:)